me and mr. T - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Renate Bie - WaarBenJij.nu me and mr. T - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Renate Bie - WaarBenJij.nu

me and mr. T

Blijf op de hoogte en volg Renate

17 Maart 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Eindeljk was het dan zo ver, ik ging naar Angkor wat, langgekoesterde droom die uitkomt. En wow,wow,wow, dat stelde niet teleur!

Allereerst mijn trip vanuit Laos naar Cambodia ging verrassend soepel. Eenmaal aangekomen in Siem Reap op advies van een Iers meisje Mr. T gebeld. Mr. T is een tuk tuk driver, en ik zeg tuk tuk maar eigenlijk klopt dat niet helemaal, het zijn brommertjes waarachter ze een karretje hangen alwaar je dus in kan zitten, lijkt verder hartstikke op een tuk tuk maar toch net even anders. Dan heb je dus een tuk tuk en je hebt de tuk tuk van mr.T, en zo gladjes als meneer er zelf uit ziet, zo gelikt is ook zijn tuk tuk, incl ledverlichting, drive in disco en fluoriserende bekleding, hilarisch! En trots dat de beste man was.... echt een mannetje met zijn mooie gouden tanden! ;-)

Affijn eerst naar de floating villages, wat een klein beetje een deceptie is omdat het water op het moment erg laag staat en er weinig gefloat wordt maar het is toch wel super interresant en mooi om te zien. De floating villages zijn dorpjes waar ' gevluchte' Vietnamese zitten, ook best een beetje zielig want ze wonen er al enkele generaties en levebn enkel en alleen van de visserij (en nu ook van toerisme) en worden door niemand erkend, niet door de Vietnamese regering maar ook niet door de regering van LAos. De dorpjes zijn volledig op palen gebouwd opdat als de mekong buiten zijn oevers treeds ze nog met de voetjes droog zitten. Al met al een mooie ervaring en vooral erg mooie mensen.

En toen weer het wekkertje belachelijk vroeg gezet om de zonsopkomst bij Angkor Wat te gaan bekijken, en ja je heet natuurlijk Renate dus waarom niet beginnen met en giga regenbui om 5 uur s'ochtends, aldus mr.T; dit had hij nog nooit mee gemaakt rond deze tijd van het jaar. Hoe dan ook, na regen komt gelukkig zonneschijn. Het prachtige tuk tukje was gelukkig goed uitgerust met regfenbescherming dus niks aan het handje. Tegen de tijd dat de zon opkwam was het gelukkig weer droog, helaas ook nog bewolks dus de zonsopkomst was niet briljant. (op de muggen na dan)Grappig is natuurlijk wel weer dat je niet alleen bent en we minstens met een man of 200 hebben staan kijken hoe de zon zijn best ging doen om omhoog te komen!

Maar wat een pracht en praal, moeilijk voor te stellen hoe overweldigend het vroeger allemaal geweest moet zijn, uiteindelijk Angkor Wat, Wat Thom, temple with the faces, temple with the trees, lady temple en..... temple gezien, zoals je ziet, teveel om te onthouden, en dat Cambodiaans is toch lastig.... maar stuk voor stuk even prachtig.... Foto's op fb volgen nog dus dan kan je zien wat ik bedoel.

Na Siem Reap (na een hostel switch (hostel 1 bleek naast een discotheek)) naar Battambang gegaan alwaar ik het bambootreintje heb genomen, een erg leuke belevenis, en waar ik naar een tempel ben gegaan waar ook een killing cave is. 1 van de plekken waar meneer Poll Pot zijn slachtoffers dumpte. Deze grot wordt inmiddels bewoond door vele schedels en een paar miljoen vleermuizen en deze vleermuizen zijn nou juist zo interessant, dezre vliegen namelijk allemaal rond een uur of 6 uit, en dan heb je dus een lange staart met vleermuizen die er ongeveer een half uur over doen om er met zijn allen uit te komen, heel fascinerend moet ik zeggen.

Van Battambang naar Phnom Penh, en inerent aan reizen is natuurlijk problemen, en aldaar was er dus de kapotte moter van onze bus, daar sta je dan in de brandende hitte langs de weg met zijn allen. Lang verhaal kort met licht verbrande schoudertjes en dik 3 uur later ons in een andere bus kunnen proppen die langskwaam alwaar we de rest van de rit op de grond in het gangpad hebben gezeten, je moet van een uitdagingetje houden! :-)
Gelukkig al een plekje geboekt om te gaan slapen en twee duitse meisjes mee genomen met wie ik gestrand was, gelijk maar de kamer gedeeld, dat scheeolde weer flink in de kosten en erg gezellig. Wat een andere stad zeg ineens. Prachtig, heerlijk sfeertje en een te gek hostel (the mad monkey). Helemaal prima sfeertje. Het was nog weekeinde dus er was een night market alwaar we het lekkerste straat eten tot nu toe op hebben, en super gezellig ook. Langs de rivier helemaal terug gelopen en moe maar voldaan in ons bedje geploft, wat een dag weer.

In de vroege ochtend een stukje geschiedenis gaan snuiven in de vorm van de Killing fields en prison K21, ik zou zeggen google maar even en je weet genoeg, lang leve de rode Khmer en Poll Pot met zijn rigiem, ontzettend indrukwekkend, daar wordt je stil van.

Dit stukje Azie zit er alweer op, heb eindelijk de highlights gezien waar ik voorheen niet aan toegekomen was, inmiddels in Saigon om morgen mijn vlucht naar de Fillipijnen te gaan pakken, zon, zee, strand, here i come... ik kijk er naar uit.

x Renate

  • 18 Maart 2013 - 15:56

    Maartje:

    Goede reis!!!! Geniet!! Kussss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 54427

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: