Machtig prachtig India - Reisverslag uit Benares, India van Renate Bie - WaarBenJij.nu Machtig prachtig India - Reisverslag uit Benares, India van Renate Bie - WaarBenJij.nu

Machtig prachtig India

Blijf op de hoogte en volg Renate

09 Mei 2013 | India, Benares

Ha lieve leesbuiskindertjes,

India it is this time! Mijn laatste bestemming. Na een zeer vroege en iet wat enerverende boarder crossing stonden we dus ineens in India en eigenlijk was dat ook meteen wel te merken, allemaal net even wat viezer en drukker maar verder even prachtig! In twee grote Jeeps gingen we richting Varanassi en ik moet eigenlijk zeggen naar prachtig en vooral heel bijzonder Varanassi. Voor de onzetende onder ons moet even uitgelegd worden dat Varanassi aan de Ganges ligt en gezien wordt als een van de heiligste plekken van India, daarbij is Varanassi ook een van de oudste steden van India/wereld dus genoeg voer voor veel interessante bezichtigingen. Ons bezoek begon met een boottocht over de Ganges langs alle Ghats. Een Ghat is een heilige plek alwaar en ceremonies gehouden kunnen worden of eventueel lijkverbrandingen. Iedere avond vind er langs de Ghats een ceromonie plaats waar honderden al dan niet duizenden mensen op af komen en waarbij gezongen en gedanst wordt. Iedereen verzamelt zich daar te voet of per boot en aanschouwt dit wonderlijke gebeuren. Enkele dagen per jaar is er dan ook echt een hele heilige dag en veranderen die paar honderd naar een paar hoonderduizend mensen. Kan me inmiddels voorstellen hoe indrukwekkend dat moet zijn aangezien ik dit al druk genoeg vond. Zelf hebben we nog een eigen flowerceremonie gehouden waarbij je drijvende bakjes met een kaarsje en bloemetje op het heilige Ganges water laat voor gelukswensen voor mensen om je heen. Er viel voor meer dan geluk te wensen dus we hadden een mooie bloemen en lichtjes zee, erg bijzonder.
De volgende dag gingen we met drie kleine bootjes de Ganges op. Eerst zijn we een paar uur stroomopwaarts gereden zodat we met de bootjes langzaam af konden zakken naar Varanassi. Onderweg nog een lijk langs de weg en een lijk op een imperial, het begint al te wennen, kan allemaal hier! We hadden ook nog een vierde bootje, erg belangrijk, de keuken, waar wonder wel de lekkerste maaltijden vanaf kwamen. Lekker de hele dag chillen en boekje lezen en dobberen op de Ganges. Wel pittig want ook dik 40 graden, best warm. Allemaal waren we licht spastisch bezig ook om kosten wat het kost niet nat te worden gezien alles wat we de dag ervoor hebben gezien aan de Ganges. De overblijfselen van een lijkverbranding die de rivier in geduwd wordt, de 4 grootste riolen van de stad die op de rivier aan komen, buffels die in het water badderen, mensen die in het water badderen of hun was doen en met als klap op de vuurpijl mensen die het water drinken omdat het zo heilig is, brrrr…..!!! Aan het eind van de dag hebben we ons tentenkampje opgeslagen aan de rivier oever, super mooi en heel bijzonder. Wel jammer dat doordat het zo warm en droog was er enorm veel zand in de lucht dwarrelde waardoor ik aan het eind van de avond goed benauwd en een beetje beroerd was. Dit werd er de daarop volgende dagen helaas niet beter op.
Toen we de volgende dag terug waren in Varanassi begon ik al een beetje een naar hoestje te ontwikkelen en me niet zo heel lekker te voelen, maar goed mocht de pret nog niet drukken en met zijn allen zijn we naar een Bollywood actiefilm geweest, Commando one man army! Hilarisch…. Echt heel fout, super heftig en dan weer afgewisseld met vrolijke danspasjes incl uitgevoerd door de Indiaase Rambo himself. Ook het volume van de film was duidelijk van Indiaase proporties, namelijk heeeeeel erg hard. Indians must love noice! Ook in de ochtend hebben we nog een tochtje langs de Ganges gemaakt om vervolgens langs de Ghats terug te lopen, en het blijft niet vervelen. Wat een boeiende stad! (de foto’s (op facebook) vertellen genoeg).
Op naar Orchha, en wel met de nachttrein. Alleen het station was al een belevenis op zich, de geuren, de kleuren en de mensen en vergeet dan ook niet de koeien en de apen, wat een bijzondere combi en wat een extreem overvolle treinen soms. Eenmaal in de trein hadden we een prima plekje, gelukkig met wat airco anders zou ik niet weten hoe ik het vol had moeten houden. Gezellig spelletjes zitten spelen met onze Indiaase vriend en wonderwel prima geslapen. Eenmaal in Orchha aangekomen werden we aangenaam verrast, wat een prachtig hotel, groots, pompeus en met een prachtige binnentuin en zwembad, haleluja!!! Orchha is eigenlijk maar een klein plaatsje, ware het niet dat een stel Koningen en belangrijke mensen een paar honderd jaar geleden bedacht hebben er heel veel moois te bouwen, tel daar nog een paar prachtige tempels bij op en een kasteel en je bent in een cultuur historisch walhalla! Prachtig. Helaas begon ik me minder en minder lekker te voelen en toen er koorts bij kwam kon ik het verder shaken, geen Orchha meer voor mij. Gelukkig toch nog wel wat kunnen zien maar helaas zal ik het binnenkort met Gijs zijn kookkunsten moeten doen om te zien wat ze bijvoorbeeld op de kookcursus geleerd hebben en heb ik op de foto’s kunnen zien hoe de paleizen er van binnen uit zagen.
Op naar Agra, inmiddels aan de antibiotica dus het gaat weer ietsiepietsie beter. Agra staat beter bekent om de plek waar de Taj Mahal staat en deze plek stelde zeker niet telleur zeg. Wat een prachtig gebouw, zo intact en perfect nog, moeilijk voor te stellen dat het zo lang geleden is gebouwd en wat een overweldigend gebaar van liefde! In Agra vind je niet alleen de Taj Mahal maar ook het rode fort en ik moet bijna bekennen dat ik dat gebouw haast nog indrukwekkende vond. Het was eigenlijk een paleis en een fort ineen, ongelooflijk knap gebouwd en wonderschoon.
Genoeg cultuur gesnoven voor nu, op naar Delhi om daar onze vlucht naar Goa te pakken. Asociaal maar waar want er valt eigenlijk weinig te vertellen over Goa omdat we letterlijk echt praktisch niks gedaan hebben behalve enorm luieren aan het strand, werken aan mijn kleurenschema, 9 boeken lezen, beetje zwemmen en ontzettend lekker eten. Helemaal heerlijk dus en eindelijk echt vakantie. Ook fijn om nog een beetje uit te zieken en bij te komen opdat ik weer relatief uitgerust naar ons kikkerlandje kon. En dat was ook wel nodig want de temperaturen in Nederland beloven nog niet heel veel goeds en nog zeker geen zomer. Al met al was Goa een heerlijk eindpunt van deze toch al prachtige reis. Uitgerust en voldaan zijn we dus huiswaartsgekeerd.
Inmiddels al weer een klein weekje in Nederland en weer gewoon lekker aan het werk en gezellig druk met iedereen weer zien en bijkletsen, wel echt even wennen aan de temperaturen hier dus nu maar heel hard duimen voor zomerse temperaturen!

Liefs Renate

  • 20 Mei 2013 - 19:49

    Ad En Nellie Roeland:

    Hoi Renate,
    Fijn dat je weer veilig in Nederland terug bent, en goed om te lezen dat je weer een geweldige reis gemaakt hebt.
    We hebben genoten van je verslagen van deze reis en nu genieten van iedereen hier in Ned.
    Lieve groeten van Ad en Nellie Roeland

  • 24 Mei 2013 - 19:16

    Ria Roeland:

    Lieve Renate,

    Via david heb ik je m verslagen ontvangen...
    Inderdaad indrukwekkend... Van India heb ik geen prettig gevoel overgehouden... de armoede daar vond ik vreselijk en raakte me behoorlijk!!.Wij waren in Bombay en de herinneringen komen weer boven!Fijn dat je weer thuis bent . het zal moeilijk zijn om de draad weer op te pakken...

    We moeten snel bellen dan weet ik hoe het verdewr met je gaat.

    Liefs en groeten , Ria

  • 24 Mei 2013 - 19:16

    Ria Roeland:

    Lieve Renate,

    Via david heb ik je m verslagen ontvangen...
    Inderdaad indrukwekkend... Van India heb ik geen prettig gevoel overgehouden... de armoede daar vond ik vreselijk en raakte me behoorlijk!!.Wij waren in Bombay en de herinneringen komen weer boven!Fijn dat je weer thuis bent . het zal moeilijk zijn om de draad weer op te pakken...

    We moeten snel bellen dan weet ik hoe het verdewr met je gaat.

    Liefs en groeten , Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 54429

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: