There are 9 million bicycles in Beijing.... - Reisverslag uit Sjanghai, China van Renate Bie - WaarBenJij.nu There are 9 million bicycles in Beijing.... - Reisverslag uit Sjanghai, China van Renate Bie - WaarBenJij.nu

There are 9 million bicycles in Beijing....

Blijf op de hoogte en volg Renate

05 April 2013 | China, Sjanghai

Pfew... hat had even wat voeten in aarde maar het is gelukt, ik ben in Shanghai...!! Mijn aansluiting in Manilla was bijzonder krap en dat heb ik geweten, op zijn Phillipino's heb ik mijn connecting flight gehaald, laten we zeggen dat ik er nu weer om kan lachen, en zelfs mijn tas is aangekomen.

En dan ineens sta je in Shanghai, wat een enorm andere wereld, wat een wereld stad en wat een efficientie... super schoon, een perfect werkend metro systeem voor ieder onmgemak een handige gadget... top.
Meteen maar even op pad gegaan en door de grootste straat van Shanghai gelopen, Nanjing road genaamd! Denk een beetje New York maar dan met heel veel Chinesen op straat. Super duur en fancy allemaal, veel lichtjes en natuurlijk veel gadget. Als plaatselijke huisvrouw of vrouwenbuurtvereniging ga je hier dan ook niet gezellig thee leuten bij elkaar maar lekker zumba doen, op straat, heel bijzonder.... en zo kan ik nog vele gekkigheden benoemen maar neem maar van mij aan dat het een genot is om hier over straat te dwalen. Nanjing road heeft aan het einde the Bund, de welbekende skyline spot van Shanghai, prachtig...

De volgende ochtend zeer mijn best gedaan om een bepaald bussstation te vinden en na wat handen en voeten werk dan eindelijik gevonden. De bus gepakt naar Zhujiajiao, ook wel een watertown genoemd (denk aan een Chinees Venetie), daar heb je er een paar van rondom Shanghai... Helemaal prachtig.... kleine kanaaltjes, super artistieke winkeltjes, prachtige binnentuinen en een tempel walhalla.... De foto's staan inmiddels op facebook, dan krijg je wel een idee. In de bus aan de praat geraakt met een paar Italianen die in China studeren en Chinees spreken en dat bleek reuze handig en ook nog eens erg gezellig. In de avond met zijn allen naar de french concession gegaan en deze topdag afgesloten met een traditionele Chinese maaltijd! De volgende dag nog goed besteed met de jade budha temple, de jang'si tempel en de Yu gardens, allemaal even prachtig, nog een laatste rondje over de bund gelopen en toen op naar Xi'an alwaar de hoofdattractie het terracotta leger is!

Gelukkig wist ik al van het leger dat deze in een grote loods staat, of anders gezegd dat er een grote zeer grauwe loods omheen is gebouwd om het leger te beschermen. Had ik dit niet geweten dan was ik vast een beetje verbaasd en teleurgesteld geweest (zoals de rest) maar ik had er geen last van en heb erg genoten, bijzonder hoor. Eromheen is er wel een soort toeristen Disneyland gebouwd, beetje jammer, maar daar moet je maar een beetje doorheen kijken. Na flink wat onderhandelen weer terug naar het hostel gegaan (en dus niet gestopt bij de zoveelste verplichte toeristische winkel stop) waardoor er nog flink wat van de dag over was en die hebben we goed besteed. Samen met een Duitse jongen hebben we een fiets gehuurd voor 10 Yuan (prikkie) en het was de beste 10 Yuan die ik besteed heb tot nu toe. Fietsen door een compleet chaotische stad in China zonder verkeersregels, door kleine steegjes en pitoreske wijkjes was helemaal te gek.... Als ik eenmaal thuis ben zal er nog wat beeldmatriaal volgen! top!!

Op naar Beijing met de bullit train, al een hele ervaring. In Beijing wel even wennen, metro systeem net wat minder efficient (vooral het kaartje kopen) en het weer vooral een flink aantal graden kouder, brrr... Voor het eerst heb ik het koud nu....(ik mag niet klagen hoor ik weet het in vergelijking met jullie, maar moest toch even omschakelen). Affijn middag 1 besteed in de Hu Tongs, dit zijn verschillende traditionele wijken vol met kleine straatjes en steegjes, schattige winkeltjes en eet tentjes, cafeetjes enz... helemaal te gek... In de avond naar de foodmarket geweest (zoals de meeste van jullie al wel hebben gezien) en hier de lokale specialiteit; schorpioen gegeten. De duizendpoot, spinnen, kevers enz heb ik even gelaten voor wat het is! ;-)
De volgende ochtend was het dan zover, op naar de Chinese muur, en ja hoor je gelooft het niet, regen!!! Mijn eerste regenbui.... en koud dat het was.... brrr... toch mocht het de pret niet drukken en hebben we de muur dapper beklommen! Wauw.... Moe maar voldaan en vooral in en in koud terug gekeerd naar mijn gezellig en warme hostel voor een drankje en een hapje... Mijn laatste dag wel besteed met de highlights van Peking, namelijk de forbidden city, the red square en the temple of heaven en toen zat mijn bliksem bezoek aan China er alweer op. Ik was hier natuurlijk omdat ik vanaf hier naar Tibet zou gaan maar moet zeggen dat ik in deze week best een goed beeld heb gekregen van China een mooi en fascinerend land, er is echter 1 ding waar ik maar niet aan kan wennen; staat er een prachtige dame naast je, goed gekleed, mantelpakjes, parmantige hakjes, louis aan haar arm helemaal tip top, hoor je ineens een gegrom vanuit haar tenen waarna een welgemikte fluim net je voeten mist..... sorry hoor.... i rest my case....

Tot snel vanuit Japan..

x


  • 08 April 2013 - 10:57

    Maartje:

    Hahaha ja hilarisch die spugende keurige dames! Sowieso vond ik eten daar naast de bevolking erg lastig, erg veel smakkende en weet ik wat voor onsmakelijke geluiden! Weer een fijn verhaal!! Thnx!! X

  • 08 April 2013 - 11:13

    Annelies Van Dooremaal:

    Lieve Renate,
    Weer zitten genieten met een kopje thee van jouw verhaal. Ga straks de foto's even bekijken voor nog een beter beeld.
    Geniet nog verder en een dikke kus van ons

  • 08 April 2013 - 17:24

    Saskia:

    Dat soort gewoontes neem je niet mee terug naar NL mag ik hopen? Ik heb er ook nog vertrouwen in dat we het volgende etentje bij jullie geen slang of zeepaardjes voorgeschoteld krijgen. Toch?!

    X sas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 54431

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: