Sbaidee..... in ontspannen Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Renate Bie - WaarBenJij.nu Sbaidee..... in ontspannen Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Renate Bie - WaarBenJij.nu

Sbaidee..... in ontspannen Laos

Blijf op de hoogte en volg Renate

13 Maart 2013 | Laos, Vientiane

En daar is ze weer, ook mijn bliksembezoek aan Laos zit er alweer op, maar wat een verschil meteen, wat een rust!

Begonnen in Luang Prabang, de reden van mijn uitstapje naar Laos, en inderdaad wat een prachtih stadje, op iedere straathoek een prachtige tempel, monniken overal, 1 heuvel in het midden van de stad met een killer view, twee rievieren en oerwoud eromheen, wat wil een mens in Azie nog meer. Ook de omgeving van Luang Prabang verkent en oa naar enormmooie watervallen geweest, met een boot de rivier over, grotten verkend enz... genoeg te doen en beleven hier en eigenlijk was ik hier veel te kort.
Een mooi ritueel om bij te wonen is er een waarbij je vroeg je bedje uit moet, en ja in deze Aziatische tijdszone gaat me dat prima af (in tegenstelling tot de Europesche tijdszone), ik ben hier een vroege vogel. Rond 6 uur in de ochtend gaan namelijk 300 monnike op op pad om hun voedsel te verzamelen die ze van de lokale bevolking (en van de toeristen krijgen). De truc is echter om te bedenken dat als de monniken allemaal langs de toeristen heen lopen, zullen ze elders wel terug lopen, opgezocht waar elders was en daar eens rustig een uurtje aanschouwt hoe dit in zijn werkgaat, prachtig.
Moet ook gezegd worden, er gebeurde me iets heel raars vandaag op boedistisch monniken gebied. Lipe lekker rond te dwalen bij een van de vele tempels alwaar een monnik me aansprak, op zich al best ongebruikelijk, maar prima, hij eindigde zijn relaas met de vraag of ik misschien mijn pussy aan wilde raken, heb maar stug volgehouden dat ik niet begreep waarover hij het had en me vlug uit de voeten gemaakt met mijn mond wagelwijd open van verbazing, het moet niet gekken woren, rokende op hun i-phone spelende monniken vind ik al moeilijk te behappen, maar..... affijn, hoef er in ieder geval niet aan te twijfelen waarnaar er zoasls op die i-phone gekeken wordt voor filmpjes, prachtig dat celibate leven.... ;-)

Volgende stop, Vang Vieng, en je hebt soms van die dagen dat zit het mee en je hebt van die dagen dan zit het een beetje tegen, niks dramatisch, maar zo'n dag waarop je je draai niet kan vinden. Zo'n dag was het de dag dat ik naar Vang Vieng ging. Een te lange busrit door de bergen waar zelfs ik een beetje misselijk van werd, stomme mensen in de bus, een takke end lopen omdat je op een leuk plekje wil slapen dat dan vol blijkt te zijn terwijl ik toch echt gebeld had. Een ander plekje wat dan niet goed voelt en waar je weer weg loopt en dan eindelijk zonder eten naar bed op een plekje waar je eigenlijk niet had willen zijn. Ook dat hoort bij reizen.

Gelukkig heb je soms een dalletje nodig om de pieken extra te waarderen en zo'n dag was het de volgende dag. Opstaan met een view to kill for, perfect temperatuurtje, lekker zonnetje, prachtige grotten omgeven met mooie planten en bloemen alwaar honderden vlinders, zwemmen in een bron met super helder water als ochtend duikje en dan lopen over een weggetje opweg naar je ontbijt waar het dorp ontwaakt, de vrouwtjes op het land werken, het getingeltangel van een koebel van een schattig kalfje en twee dames met stokken op hun schouders waaraan twee emmers die hun breedste bijna tandeloze lach aan me schonken met een vrolijk Sbaidee.... er kwam meteen een leidje in me op; 'it's a beautifull day, the sun is shining, i feel gooed and no one's gonna stop me now.......!"

Via Vientiane ga ik nu naar Cambodia alwaar Angkor Wat op me wacht, ben erg benieuwd, is een langgekoesterde droom... (waarvan er veel uit zullen komen deze trip).

Over dromen gesproken, sommige vallen helaas ook in duigen, mijn trip naar Tibet gaat helaas niet door, er is weer politiek gerommel dus worden er geen visums meer afgegeven..... Het kon ook niet anders (inderdaad Lau al mijn vluchten zijn gewoon gevlogen, op tijd en met bagage) of er moest natuurlijk wel iets tegen gaan zitten als je Renate de Bie heet en op reis gaat. Maar goed, even slikken, en vervolgens mijn brein breken, want wat ik ook zie zijn mogelijkheden, de wereld ligt weer een stukje open voor me en heb ruim 2 weken daarmee te vullen. Na spoedberaad met mezelf is het een week eerder naar Nepal geworden met een zeer welkome tussenstop in Japan, tja als je er maar 3 uur vandaan zit..... super gaaf, kan niet wachten!!!

Tot snel vanuit Cambodia!

  • 15 Maart 2013 - 12:38

    Judith Bennink:

    Ha Renate,

    Dat is al weer lang geleden.. De opleiding in Turnhout. Zei het niet dat ik je naam laatst teen kwam op een boek waar je aan mee had gewerkt!

    Nu weer fijn op reis heerlijk zeg.

    Ik zag dat je wat langer naar Nepal gaat, mijn zus is geemigreerd en woont in Kathmandu dus mocht je nog belang hebben bij een adresje of wat reisadvies voor daar nodig hebben zij kunnen je wel wegwijs maken, mijn zwager is Nepalees en kan je wat mooie plekjes wijzen!

    Geniet verder lekker van je reis helaas dan zonder Tibet maar ook Nepal is niet verkeerd om langer te vertoeven...

    ps paragliding moet je in Pokhara niet overslaan.... !

    Groetjes Judith

  • 15 Maart 2013 - 12:38

    Maartje:

    Ooh Renaat echt jammer van Tibet maar helloooo Japan!! Fantastisch om daar naartoe te gaan!! Je maakt er echt iets geweldigs van, super!! Fijn om weer zo'n leuk verslag te lezen!! Geniet nog en dan genieten wij op afstand met je mee! Zooo fijn ;-)!! Dikke kusss

  • 15 Maart 2013 - 12:41

    Maartje:

    Ps. Tja monniken zullen wel overal een beetje van hetzelfde zijn! En celibatair leven kan niet gezond zijn, anders had iemand de lust, drift etc niet uitgevonden ;-)!

  • 15 Maart 2013 - 16:15

    Renate:

    Hoi Judith,
    Gek om op mijn eigen blog te reageren maar ik ben heel blij met je berichtje, had natuurlijk ook al aan jou en je zus gedacht maar heb geen contact gegevens meer van je denk ik! Zou heel graag tips willen van je/je zus en haar vriend! Kun je ons in contact brengen? Ik heb nog steeds het zelfde email adres of te vinden op fb? Ik kom 13 april aan en zoek nog iets voor 5 nachten/6 dagen om te doen!? Hoe gaat het met jou verder? Super leuk weer van je te horen!
    X

  • 15 Maart 2013 - 16:44

    Annelies:

    Hoi Renate,
    We zaten een tijdje zonder internet en daarom kan ik je mooie verhalen nu pas lezen. Wat een ervaring allemaal zeg. Jammer van Tibet, maar Japan is zeker ook niet gek. Moest wel even lachen om die brutale Monnik. Geniet er nog heel erg van (hopelijk lukt je dat ook). Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 54429

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: