Aan de slag in rural Zuid Afrika - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Renate Bie - WaarBenJij.nu Aan de slag in rural Zuid Afrika - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Renate Bie - WaarBenJij.nu

Aan de slag in rural Zuid Afrika

Door: renatedebie

Blijf op de hoogte en volg Renate

31 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Zo daar ben ik dan vanaf mijn volgende bestemming!

Na Botswana zijn we regelrecht naar Johannesburg gereden waar de trip eindigde! Nog erg gezellig afgesloten met een avondje in de bar en een nieuwe traditie (namen op het dak van de truck, zie foto's). De volgende dag meteen even van de gelegenheid gebruikt gemaakt om Johannesburg te bezichtigen, erg mooi. Eerst naar het centrum met een mooi uitzicht over de stad en vervolgens naar de meest bekende township van Zuid Afrika, Soweto genaamd. Hier naar het huis van Nelson Mandela geweest en bij wat mensen in hun township huisje mogen kijken om vervolgens naar het apartheidsmuseum te gaan. Ze zeggen dat de apartheid in 1994 afgeschaft is maar moet bekennen dat ik daar in het dagelijks leven maar weinig van merk! :-(

S'avonds was het dan zo ver, op naar Groblersdal en de kliniek in Elandsdoorn. Ik slaap in Groblersdal wat een echt Zuid Afrikaans plattelands dorpje is. Ik slaap bij Isabel (die blank is) in een mooie wijk met grote huizen (waar alleen blanke wonen met zwarte als personeel), helaas wel allemaal met hekken eromheen, zo zou ik echt niet kunnen wonen/leven achter de tralies! De kliniek staat in Elandsdoorn, zo'n 15 km verderop en Elandsdoorn/Dennilton is ook een township, hier woont dus de zwarte bevolking voornamelijk onder een stuk minder goede omstandigheden, goed voor zover de apartheid dussss...

In het huis woont Isabel met Kobus haar zoon en Belicia haar dochter. Katarina (de zwarte huishoudster) is de hulp in huis (echt een schatje). Samen met mij verblijft er ook nog een Nigeriaanse arts in huis Tholu genaamd, een prachtige en lieve dame! (volgende week komen er nog twee Nederlandse verloskunde studenten bij).

De avond dat ik aan kwam viel ik meteen in het afscheid van een student die op het punt stond naar huis te gaan, meteen gezelligheid dus. Deze eerste week heb ik nog met drie andere Nederlandse meisjes in Groblersdal gezeten en dat was erg gezellig, zij zijn echter allemaal weer bijna naar huis maar volgende week komt er weer een nieuwe lichting, ben benieuwd! Tja Groblersdal, niet veel te doen maar wel een gym in de straat dus dan ga je maar 2x p.d. sporten. Erg grappig is het powerwalken door de wijk, behalve dat het loopje er belachelijk uit ziet moet ik iedere keer lachen als ik weer met de plaatselijke huisvrouwenvereniging (erg blank) op pad ben, moet er heel debiel uitzien!

Het is goed om te zien dat de kliniek er hier zoveel beter uit ziet dan ik tot nu toe gewend was in Afrika, er is in ieder geval medicatie, opgeleid personeel (al laat het werk ethos nog wel regelmatig te wensen over), materialen, instrumenten enz...Niet slecht dus. Iedereen in de kliniek is de hele week in rep en roer geweest omdat er een inspectie kwam om te kijken of ze het PMTCT (prevention of mother to child transmision of HIV/Aids) landelijk kunnen gaan over nemen/implementeren. Dit resulteerde in niet zo'n leuke week voor mij, want niks te doen doordat niemand tijd had. Inmiddels is het de bedoeling dat ik het onderzoek ga herzien samen met Ola een Nigeriaanse Epidemioloog dus dat is wel super interessant! Toch heb ik besloten om na Durban niet terug te gaan omdat ik denk dat er nu, na deze opdracht gewoon niet heel erg veel te doen is voor me, aan de andere kant zou ik in de toekomst graag eens terug komen als ze concreet een grotere opdracht hebben hier, het is een mooie en leuke organisatie!

Affijn, doordat er niet zoveel te doen was voor me vorige week ben ik door die andere Nederlandse studenten mee genomen naar een pre-school met allemaal te schattige kleine kindjes. De afgelopen maanden hebben ze aan een project gewerkt op deze scholen en bij wijze van afscheid hadden ze een culturele dag georginiseerd voor ze, super leuk.

Afgelopen weekeinde zijn we naar Pretoria geweest, hier woont Mariette, de CEO van de organisatie, in de afgelopen 4 maanden zijn die meiden bevriend geraakt met haar zoon en zijn vrienden. Op naar een feestje van 1 van die vrienden in een super groot en te gek huis! Ingeweid in de wereld van het bierpongen en nog wat Zuid Afrikaanse heavy metal en punkrock mee gekregen door het bandje van 1 van de vrienden. Ik ben er nog van aan het bijkomen! ;-)

Na Durban heb ik inmiddels ook mijn plan gemaakt en zal ik eerst via Lesotho naar Kaapstad reizen om vervolgens weer naar Johannesburg ga vliegen om daar naar swasiland, MOzambique en Kruger national park te gaan! Het leven is maar zwaar hier, en ik geniet er enorm van!

Lieve schatten, super bedankt voor al jullie lieve berichtjes en mailtjes enz... blijft leuk! Tot het einde van mijn reis (met uitzondering van de week Mozambique en de 3 weken Namibie)ben ik ook bereikbaar op het volgende Zuid Afrikaans mobiele nummer 0027 789690856, voor wie eens een sms wil sturen of een belletje wil doen!

Liefs en een dikke kus Renate

  • 02 Juni 2011 - 19:39

    Elly En Wim:

    Dit is weer even een heel ander verhaal dan je reisverhaal maar ook leuk om te lezen waar je nu mee bezig bent. Ik hoop dat je daar toch op een of andere manier zinvol werk kunt doen. Je bent in ieder geval lekker enthousiast over het onderzoek. Succes met alles. Liefs,
    Elly en Wim

  • 05 Juni 2011 - 12:46

    Silvia Jagtenberg:

    Pfff, Renate, wat maak jij veel mee! Ik hoop dat je met volle teugen geniet. De foto's zijn ook prachtig! Groetjes van ons 5!

  • 13 Juni 2011 - 07:39

    Daffie-Sammie-Bassie:

    Hi Renate, wat een belevenis deze reis. Hier dan eindelijk een berichtje van ons maar we zijn trouwe volgers hoor. Bijzonder om zo'n lange tijd in een andere cultuur te zijn, is niet te vergelijken met een korte vakantie. De armoede zal soms best confronterend zijn maar de mensen gaan desondanks met een glimlach door het leven. Jouw foto's geven dit wel aan. Met ons gaat het prima. Sam is vorige week 3 jaar geworden en dat hebben we gevierd met taart en slingers :-). Veel plezier verder met je reis! Liefs van ons.

  • 14 Juni 2011 - 07:06

    Tessa Van Der Vliet :

    hoi renate...
    ik heb net alle foto's bekeken en genoten. wat heb jij toch een prachtige natuur om je heen. heb nog nooit zulke mooie foto's gezien van afrika... ik zie dat je al een paar keer verliefd bent geworden op al die kleine kindjes.....
    al die verschillende dingen die je gedaan hebt, reanate in een boot, renate in de lucht renate op een paard.. renate met tijgers .... pfff.. prachtig..

    dikke kus...

  • 21 Oktober 2011 - 12:17

    Lia:

    Hoi Renate,

    Wat een leuke verhalen over je trip door/in Zuid-Afrika! Leuke foto's ook!

    South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Je zou bijvoorbeeld foto's kunnen uploaden en tips kunnen geven over must sees. Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.

    Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar information@southafrica.net.

    Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!

    Groeten,

    Namens het South African Tourism Team,
    Lia

    South African Tourism
    Jozef Israëlskade 48 A
    1072 SB Amsterdam
    information@southafrica.net

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 54428

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: