On the road again...... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Renate Bie - WaarBenJij.nu On the road again...... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Renate Bie - WaarBenJij.nu

On the road again......

Door: renatedebie

Blijf op de hoogte en volg Renate

23 Juli 2011 | Mozambique, Maputo

Hier dan weer een echte update. Eens zien, waar was ik gebleven.

Vanaf Chintsda naar Addo Elephant national park gegaan. Erg grappig want ook hier kwam ik mijn collega Hilde weer tegen! Zoals de naam al doet vermoeden veel Olifanten gezien en wederom erg genoten van al het moois en al het wild.

Na Addo naar Tsitsikamma national park. Enorm mooi natuurgebied aan de woeste kust van Zuid Afrika en ook wel garden route genaamd. Helaas een beetje pech met het weer, dit keer regen. (Wat de kust wel lekker dramatisch maakte) Kou kunnen we inmiddels handelen maar veel water betekent upgrade. Had an ook een heerlijk huisje met twee engelse meiden aan de zee met de hele dag gratis uitzicht op grote groepen dolfijnen en de nodige walvissen. Heerlijk. Ook hadden we een buurman baviaan genaamd die ons balkonnetje helaas regelmatig als hanguitplek of als toilet kwam gebruiken. Tja je past je snel aan hier in Afrika.

Affijn tijd om de kust te verlaten en het binnenland in te gaan naar Oudtshoor. Wat een geweldige omgeving allemaal, enorm mooie bergen, sneeuw op de toppen, dramatische vergezichten, struisvogel farms tussendoor en de wijnstreek die begint. Kortom aangenaam vertoeven en het zonnetje had zich ook weer laten zien. Stellenbosch bezogd en genoten van dit ontzettend leuke stadje, wat een heerlijke sfeer. Lekker op een mountainbikeje rondgecrossed (met helm en veiligheids vest, erg charmant, want ook al ben je als Nederlandert bijna op een fiets geboren, hier is iedereen erg angstig voor dit twee wielige vehicel). Na de wijnproeverij als ontbijt en op de mountainbike de heuvel weer af begon ik het te begrijpen al die bescherming! En toen alweer in Kaapstad. Wat een heerlijke stad, nu had ik helaas maar een dagje hier maar het is een fijne wetenschap dat ik hier over een paar weekjes weer terug ben, erg is genoeg te zien hier.

Van Kaapstad naar Johannesburg gevlogen en weer op pad gegaan. eerst Mkuze National park weer lekker beestjes kijken en daarna een paar dagen relaxen in het prachtige kosi bay. Dit plekje ligt in een groot natuurgebied waar zoetwater rivieren op de woeste zee uit komen, omringd door regenwoud een waar flora en fauan feest. 3 dagen lang flink gewnadeld, gepaddeld in een kano, gesnorkeld en gezwommen en s'avonds bij het kampvuur marshmellows gegeten, kortom ook hier wilde ik weer niet weg.

Op naar Swaziland, grappig hoe de omgeving er ineens zo anders uit ziet. Zal wel te maken hebben gehad met alle sugarcane velden, super groen en mooi. Ook hier weer een dagje dieren gespot, het verveelt nog steeds niet.

Op naar Mozambique, wat mij betreft een dikke aanrader, wat een heerlijk land. De Portugese taal klinkt inmiddels toch bekender dan ik dacht dus kon me aardig redden voor mijn dagelijkse bezigheden en de rest van het land hat weer een beetje het oost Afrika sfeertje, kleine hutjes, lieve mensen, mooie mensen, palmbomen, tropische temperaturen, prachtige kustlijnen en als extraatje oude Portugeese koloniale gebouwen. Eerst naar Maputo/Catembe om vervolgens door te steken naar Tofu. Tropisch paradijs. Helemaal heerlijk, kilometers parelwit strand, palmbomen, riete hutjes om in te slapen, lokale marktjes om weer lekker te onderhadelen en nog meer souvenirs te kopen en de heerlijkste fresh fish maaltijden. Op 1 avond nog even naar een hostel gegaan waar een Nederlands Jazz bandje speelde aan het strand en het geheel was compleet. Om het nog even helemaal af te maken nog in een kleine zodiac de wilde golven getrotseerd (echt een feest, whoehoe) en al snorkelend de wateren verkend en het voorrecht gehad om met een aantal walvishaaien te zwemmen, wederom een ervaring om niet te vergeten. Zoals jullie kunnen lezen had ik hier nog wel even willen blijven maar ook aan al dit leuks komt weer een eind.

Via Kruger (weer een dagje dieren spotten, waaronder hyena's met kleintjes, te schattig, en een genet kat in de nacht) weer terug gegaan naar Johgannesburg waar ik nu ben. Heb een autootje gehuurd voor de laatste dag en ben net naar Pretoria gereden (voelt zo heerlijk en wijs om hier zelf rond te rijden en inmiddels de weg te weten, goldfish op volume 100 door de speakers, zonnebrilletje op en gaan met die banaan, ik voel me helemaal thuis hier) waar ik vanavond weer met Neil naar Jac en Adolf ga om Adolf's verjaardag en mijn laatste avondje hier te vieren (Jits ik mis je nu al hier, maar zorg goed voor Boris en geniet van ons huisje, hopelijk wordt het snel weer lekker weer zdat je ook wat aan ons tuintje hebt, ik zie je snel)! Morgen is het dan zover, na 4 maanden stap ik morgfen bij mijn lief op het vliegtuig en zullen we weer herenigd zijn, ik kijk er naar uit. Namibie, here we come!!!

Liefs Renate

  • 23 Juli 2011 - 13:39

    Wendy:

    Hi lieve meid,
    Ach wat heerlijk zeg dat je morgen je manneke weer ziet..! Geniet met zn 2en in Namibie!
    Bedankt voor je kaartje! Hij kwam eergister aan. Hartstikke leuk!.
    Ger en ik zijn inmiddels in ondertrouw gegaan..jaja..komt nu echt wel dichter bij zo!

    27 augustus moet ik 's avonds werken..(zal kijken of ik kan ruilen dan!)
    Heel veel plezier he en geniet maar van elkaar ;-)
    Liefs wen

  • 23 Juli 2011 - 19:17

    Saskia:

    Hai Renaatje!
    Je verhalen klinken fantastisch!! Heerlijk om manlief straks weer te knuffelen!

    Mijn trip naar Namibie & Botswana is in de maak! Auto huren en crossen maar.. Ik ben dus erg benieuwd naar je verhalen over Namibie!
    Na je bovenstaande verhaal wil ik toch wel errug graag Mozambique erachteraan doen!!

    X sas

  • 25 Juli 2011 - 07:37

    Myra:

    He meis!

    Wat een belevenissen weer zeg! Super!
    Geniet van je mannetje en de laatste weken, en zie je snel weer!

    xxx

  • 25 Juli 2011 - 08:59

    Kirstin:

    Ik ben heel benieuwd wat je nou uiteindelijke de beste plek vind om wildlife te spotten, wat het meeste relaxte stad/provincie is, wat het mooiste strand is, waar je de mooiste vergezichten hebt, waar de mensen het leukst zijn, wat je meest angstige moment was, wat het mooiste wilde dier is, waar je hebt beste kunt stappen, waar je het lekkerst hebt gegeten en wat je meest bijzondere moment was! Misschien leuk voor je laatse verhaal op deze site? En anders ga ik je de vragen alsnog stellen wanneer je weer op Hollandse bodem bent. Wat leuk dat je nu lekker met je vent kunt reizen. Dat zal weer heel anders zijn! Hopelijk vooral heel ontspannen... Dikke kus (vanuit een saaie kantoor) Kirstin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 54431

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: