Machtig prachtig Malawi!!! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Renate Bie - WaarBenJij.nu Machtig prachtig Malawi!!! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Renate Bie - WaarBenJij.nu

Machtig prachtig Malawi!!!

Door: renatedebie

Blijf op de hoogte en volg Renate

08 Mei 2011 | Malawi, Lilongwe

Hier even een snelle update uit Malawi. Vorige week in Malawi aangekomen bij Chitimba beach. Ja beach, ook al licht het aan een groot meer lake Malawi genaamd, het lijkt net een echt strand inclusief de golven, alleen het water is zoet en niet zout, erg prettig. Hier besloten na wat tips een wandeling te maken naar een missionarisdorpje Livingstonia genaamd, zou wel een flinke wandeling zijn maar goed te doen. Nou dat hebben mijn ongetrainde spieren geweten. 15km bergop, 1,5 km stijl omhoog (Lees: auauaua). Affijn super trots dan toch de top bereikt en what a view. Super mooi. Bij een Belg in zijn eco lodge een drankje gedronken en het dorpje verkend. Museum, kerkje (kerktoren met Afrikaanse bouwconstructie voor de trap met risico voor eigen leven beklommen) en lekker lokaal gegeten. Grappig was dat toen ze hoorde dat ik verloskundige ben ik meteen mee genomen werdt naar het ziekenhuis en naar de kraamafdeling en verloskamers. Ondanks dat Malawi een van de armste landen is in deze regio was het verschil met Sierra Leone enorm en deed het me deugd te zien dat ze in ieder geval medicatie hadden, medische spullen en apparaten die ook daadwerkelijk werkte en schoon waren. Persentage moeder en kind sterfte lag dan ook een aanzienlijk eind lager. Affijn, de toch voortgezet naar een paar prachtige watervallen en daar nog wat gepoedeld alvorens de berg weer af te gaan. Hier een paar Afrikanen erg lief aangekeken met mijn blauwe kijkers en een lift achter in de bak van een pick up truck gekregen, erg fijn voor de spiertjes en zo was ik tenminste voor het donker thuis. Grappig detail is wel dat dit mooie en goed uitgeruste ziekenhuis het centrale ziekenhuis is in die regio, ze 1 ambulance hebben en het ziekenhuis dus boven op een berg ligt met een behoorlijk onmogelijke weg naar boven/beneden! Blijft Afrika he!?

Volgende bestemming was Kande Beach een paar honderd kilometer verder aan het meer waar ik weer even luxe gedaan heb door een heerlijk hutje op het strand te huren, mmm.... it's a holiday again! In de ochtend wat rond gaan wandelen door de dorpjes, erg leuk vind ik dat, de mensen zijn lief, duidelijk een stuk armer dan in Tanzania/Kenya en dat merk je dan wel weer aan het meer gebedel of proberen je dingen aan te smeren. Soms wel lastig om vriendelijk te blijven en geduldig, dat stoort me dan weer aan mezelf. Alle kindjes komen ook steeds op je afgesneld en pakken je hand vast om een stukje mee te lopen en hopen dat je een foto van ze maakt zodat ze even op je camera kunnen kijken hoe ze eruit zien, dit doe ik natuurlijk graag! Jammer wel dat ik bij een paar kindjes heb gemerkt dat ze wel even vlug voelenhoe los je ring of je horloge zit. Tja.... In de middag een paard gehuurd en door deze zelfde dorpjes gereden, hartstikke leuk, lekker galloperen door de velden en waden met je paard door de rijstvelden. Als klap op de vuurpijl, afgezadeld, bikini aan en zwemmen met je paard in lake Malawi, heerlijk net als vroeger, Ponykamp all over, goede ouwe tijd!!!

Nu op weg naar de grens met Zambia die we vandaag zullen oversteken op weg naar de victoria falls. Ben heel benieuwd.


Oh ja, nu dan echt zo, ik sta deze week in de flair voor wie het wil zien en lezen. Veel belangrijker natuurlijk. Steun ons project!!!

Lieve groet uit Malawi,
Renate

  • 08 Mei 2011 - 14:19

    Meta:

    He laiverd!

    Goed te lezen dat Malawi geweldig is! Ik hoop dat je niet ook je ring en horloge kwijt gaat raken nu... ;) Ik ben al weken in de flair aan het bladeren!!! Fijn dat dat nu niet meer nodig is, ik ga hem zsm halen!
    Heb gisteravond de stand van White Ribbon beheerd en veel mensen KOSTELOOS vriend laten worden via whiteribbon.nl.

    Ene het geld voor het twinning-project is gestort op:

    Wil je een bijdrage leveren het Twinning-project en zo de baby- en moedersterfte terugdringen in Sierra Leone?
    Maak dan een bijdrage over aan 60.66.03.123 tnv Stichting midwives4mothers (m4m) te Utrecht.

    LIEFS Meet

  • 08 Mei 2011 - 17:51

    Annelies:

    Klinkt allemaal weer fantastisch. Ik lees elke keer met veel bewondering jouw reisverslagen.

    Liefs van ons

    ps Isa vroeg vanavond nog of je ook mee kwam eten.

  • 08 Mei 2011 - 19:25

    Jesek:

    Goed bezig Meid !

    Geniet ..toitoitoi

  • 09 Mei 2011 - 10:23

    Laura V Velzen:

    He schat,

    nog bedankt voor je sms!! Echt leuk, dan lijkt de wereld toch even weer heel klein!
    Wat doe je gave dingen zeg. Ben je alleen? Ben je nooit bang? Jammer dat vrouw zijn soms.
    Ik wil in september/oktober weer gaan reizen maar weet niet zo goed waarheen...
    Tis hier snikkend heet trouwens maar dat had je vast al wel gehoord.

    kusjes uit rotterdam!

  • 09 Mei 2011 - 11:10

    Pamela:

    Ponycamp, hahahahaha!

    Ziet er goed uit hoor, met flair.

    Ik heb het artikel even doorgespamd naar iedereen die je voor je afscheidsborrel had uitgenodigd.

    x

  • 11 Mei 2011 - 19:27

    :

    Hoi Renate,
    Je hebt het goed daar, dat is fijn om te lezen. Prachtige verhalen! Wij zijn inmiddels ook op pad met de caravan, zitten op dit moment in St. Emilion. Kunnen dus niet altijd reageren op je verslagen. Ik doe mijn best om je volgen. Wij hebben ook een site, Ellyenwim.waarbenjij.nu. Misschien heb je een keer de gelegenheid!
    Liefs,
    elly en wim

  • 11 Mei 2011 - 20:16

    Ilja:

    Hey lieve Renate!

    Wat een heerlijk verhaal weer!! En ik heb je artikel in de flair gelezen hoor. Kreeg het doorgemaild. Leuk!
    Toch fijn om zo een beetje op de hoogte te blijven.
    Ik probeer zo wel ff een fotootje door te mailen. Laat me maar weten als ie niet aankomt of te lang duurt met downloaden!

    Dikke knufel!
    XX

  • 12 Mei 2011 - 06:35

    Ria Roeland:

    Hallo lieve Renate,

    Het is allemaal geweldig!! Ik geniet van je reisverslag...Dit is de `vakantie`van je leven...Tussen de regels door is het niet allemaal rozegeur en maneschijn..Pas goed op jezelf..

    Liefs tante Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 54427

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: