Big 5 compleet! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Renate Bie - WaarBenJij.nu Big 5 compleet! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Renate Bie - WaarBenJij.nu

Big 5 compleet!

Door: renatedebie

Blijf op de hoogte en volg Renate

01 Mei 2011 | Tanzania, Arusha

Ha lieve jullie,
Om te beginnen even bedankt voor al jullie lieve berichtjes. Ik ben inmiddels weer over mijn camera incicent heen hoor en heb de gehele big 5 alweer op mijn nieuwe camera (daar dadelijk meer over) staan en troost me met de gedachte dat ik de foto's van de andere ga krijgen dus no worries!
Goed, waar was ik gebleven: Nairobi. Na Nairobi weer een hele dag hobbelen in onze bus (it's not a bus it's a truck, aldus Patrick onze driver, en daar heeft hij stiekem wel gelijk in) om de grens over te steken naar Tanzania. Voor Afrikaanse begrippen ging dit wonderbaarlijk soepel. Pole pole, dat dan weer wel (rustig rustig aan, ofterwijl pole pole, een begrip dat je je snel eigen maakt hier)! In Arusha hebben we ons klaargemaakt voor ons naderende drie daagse avontuur naar serengeti en Ngorogoro. Klein tasje kleding ingepakt, veel water, fototoestel in de aanslag en op weg naar the big 5 (alleen het luipaard en de zwarte neushoorn ontbrak nog, witte neushoorn hadden we al wel gezien)! weer rond een uur of 5 ons bedje uit en in een kleinere 4x4 jeep op weg naar serengeti. Het hobbelen voelt inmiddels als een tweede natuur dus heerlijk verder uitgeslapen in mijn stoeltje. En daar is ie dan, de serengeti, ook wel endless plains.... en dat zijn het, hier en daar een accacia boom en wat rots formaties en dan vooral heel veel niets zover het oog kan kijken. Super! Het weer zit mee, ook al is het regenseizoen, vooralsnog is alles vooral gortdroog wat het rijden wel wat makkelijker maakt! In de loop van de middag dan echt het park betreden en begonnen met onze safari! De moeilijkste om te spotten is the leopard, het schijnt zo te zijn dat veel mensen dit prachtige dier niet vinden tijdens hun reis maar wij hebben het geluk gehad er 4 te mogen treffen waarvan er 1 prachtig heeft geposeerd voor ons op zijn boomtakje!!! Onze dag kon dus al niet meer stuk. Missie twee, de migratie. Na een heerlijke spannende nachtrust op onze campsite (Hyena's die aan je tent snuffelen gedurende nacht en alle andere figuren uit de lion king) en een fantastisch ontbijt en diner bereid door onze kok (jaja we zijn op sjiek) weer op pad om de migratie te vinden. Je zou denken dat een groep van een paar honderd duizend tot 2 miljoen dieren makkelijk te vinden moet zijn maar dat schijnt nog tegen te vallen. Maar het tij is echt gekeerd want we hebben ze gevonden en was ik eeder al onder de indruk van al het moois, na het zien van dit plaatje wist ik niet wat me overkwam, wat een bizar gezicht, zover als je oog kan kijken zie je bewegende stipjes van wildebeasts en zebra's. Hier en daar een verdwaalde hyena (die een makkelijk diner heeft) en een pumba en verder alleen maar zwarte en zwart/wit gestreepte bewegende stipjes, en dan dat geluid. Heel bizar en onwerkelijk. De migratie was nog niet op volle kracht dus wij zagen slechts een paar honderduizend beesten, de groep kan blijkbaar tot 2 miljoen groot worden, ik weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen maar het zal niet veel anders voelen. Wauw!!!

Inmiddels ben ik omgedoopt tot safari Jane omdat ik constant met mijn hoofd uit het dak hang, enthousiaste kreetjes uitsla en als een kind zo blij erop los klik met mijn camera en kleine vreugde dansjes maak in de jeep, ik vind het echt fantastisch allemaal en weet niet of ik ooit nog naar een dierentuin kan om die beestjes in kooien te zien. Emma is inmiddels omgedoopt tot jungle Jill en samen maken we de steppe onveilig! (of nou ja, eigenlijk is het andersom en komt het erop neer dat we s'avonds niet eens ons tentje uit durven om naar de wc te gaan en we laatste zo schrokken van een kat (ja gewoon een boris, geen simba) die een zebra weer zo aan het schrikken maakte dat wij weer als twee echte wijven stonden te gillen toen die op ons afgerend kwam en vervolgens heel hard giegelen natuurlijk, maar goed, jullie zien het plaatje wel een beetje voor je denk ik, het is een groot avontuur hier! ;-)).

Helaas is er een tijd van komen en gaan dus we moesten de serengeti met pijn in ons hart weer achter laten en op weg naar Ngorogoro. Geen straf, een prachtige mooie krater, super groen met beneden in de krater een enorme groep wildlife, daar waar je in de serengeti tijden aan het zoeken bent naar wildlife wordt je er in de ngorogoro mee om je oren geslagen. Onze campsite was op de rand van de krater omringd door regenwoud, dit betekent; mist/regen, maar vooral KOUD!!! tentje opgzet en klaar gemaakt voor een lekkere warme douche (dat dan gelukkig weer wel) en dan loop je met je handoekje naar het toiletgebouwtje en dan zie je ineens iets in je ooghoeken bewegen ergens in die bosjes van dat regenwoud, iets groots en grijs met twee hele grote tanden. Dombo XXL, 3 stuks. En daar sta je dan aan de grond genageld, oog in oog. Langaam achteruit gelopen en de keuken in gevlucht (en natuurlijk de rest geroepen) en genoten van het feit dat deze drie ollie's even uit de water tank kwamen drinken op de campsite, nog een klein wandelingetje tussen onze tentjes door en toen verdwenen ze weer het woud in, geweldig!

Nou lieve kijkbuiskindertjes, zoals jullie hebben kunnen lezen was het 1 groot avontuur en ik heb geweldig genoten, we zijn weer terug in arusha nu en gaan ons klaar maken voor een paar dagen relaxen op Zanzibar. Hierover de volgende keer weer meer!

Liefs Renate

P.S. sorry voor alle spelfouten, ook in voorgaande berichten, ik lijk wel een analfabeet met dyslectie maar de computers/toetsenborden zijn vreselijk hier, knopjes zitten ergens anders en de stroom valt regelmatig uit, dus zo snel mogelijk je verhaal typen, niet controleren anders kan je weer op nieuw beginnen. Pole pole....

  • 02 Mei 2011 - 08:33

    Kirstin:

    Klinkt weer geweldig allemaal zeg!! Ik ga nu je volgende verhaal lezen... Ga zo door meis!!

  • 03 Mei 2011 - 12:37

    Rana:

    Hey Lieve Renate! Ik vind al je verhalen zooooo gaaf: het is bijna alsof
    ik er af en toe even een boek bij pak! Ik vind je reuze stoer! Pole pole
    and be safe! XXX R

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 54425

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: