Mexico, Mexiiiiiiiicccccoooooo.......!!! Deel 1 - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Renate Bie - WaarBenJij.nu Mexico, Mexiiiiiiiicccccoooooo.......!!! Deel 1 - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Renate Bie - WaarBenJij.nu

Mexico, Mexiiiiiiiicccccoooooo.......!!! Deel 1

Blijf op de hoogte en volg Renate

07 Maart 2014 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hola Amigos,
Wonderbaarlijk maar waar, dit keer ging mijn reis zowaar redelijk soepel (op de taxi chauffeur na die het hotel niet kon vinden). Hierdoor kreeg ik wel een gratis tourtje door Cancun, en boy was ik blij dat ik de volgende dag meteen in alle vroegte weer opd e bus zou stappen (denk rijen vol resorts met van die polsbandjes, teveel dronken Amerikanen en Shooters). Affijn, de volgende morgen na toch net een beetje te weinig slaap op de bus gestapt met eerste stop; Chitchen Itza. Wow, nou ik ben er hoor, sta ik zo ineens tussen de oude inca ruines, ongelooflijk indrukwekkend. Als prettig intermezzo van de reis nog een duik in een cenotte (waterhole, denk heel mooi blauw met mooie tropische planten en lianen die in een grot hangen, prachtig) en toen door naar Merida. Wat een heerlijk stadje, lekker relaxt, prachtige pleinen en gebouwen. Van hieruit nog een dagje naar het strand geweest en aldaar een boottochtje naar een flamengo colonie genomen en lucky me, tussen de mangroven lag nog een prachtige blauwe waterhole verscholen, mijn vakantie is begonnen!

Stop nummer twee Palengue. Een ietwat saaiig dorpje dat wel verschrikkelijk mooi ligt, namelijk midden in de jungle. Palengue heeft maar 1 echt reisdoel en dat zijn de inca ruines id je hier vind, wow, indiana Jones eat your hart out, dit is precies hoe ik gehoopt had dat het zou zijn, wat een grandeur en pracht en praal zo stiekem verscholen tussen het oerwoud. Er nog een flinke jungle wandeling aan vast geplakt die ook erg bijzonderw as. Het is namelijk bizar om te bedenken dat iedere heuvel die ik daar beklommen heb daadwerkelijk een volledig vervallen inca pyramides zijn die volledig begroeid zijn met het oerwoud. Ze hebben hier namelijk maar zo'n 8 ruines hersteld en schoongemaakt maar inder het dak van die jungle liggen er nog zo'n 1400 verscholen. Heel bijzonder om zo letterlijk over de geschiedenis te lopen en ik kan alleen maar dagdromen over hoe geweldig die plek er ooit uitmoet hebben gezien.

Laatste stop voorlopig voor Mexico San Cristobal de las Casas. Helemaal heerlijk, een prachtig stadje verscholen in de bergen van mexico en laat ik beginnen te vertellen dat die bergen hier prachtig zijn, wat een feest om hier naartoe te rijden en niet te min omdat we onderweg weer twee geweldige stops hebben gemaakt, namelijk eerst een bij een prachtige waterval waar je achterlangs kan lopen om vervolgens daar een kleine grot in te duiken alwaar je stiekem nog een tweede vwatervalletje zal vinden. En de tweede stop bij prachtige cascades, allemaal kleine watervalletjes in een prachtig azuurblauwe rivier midden in de bergen en het oerwoud, daar kan geen wildwaterbaan tegenop. Wat een feestje, lekker spelen in het water, hangen aan lianen en de stroming trotseren, voor een waterrat zoals ik een waar feestje. Maar goed San cristobal de las Casas. Heerlijk stadje, zo mooi, prachtige straten vol met kleurrijke huizen en volkswagen kevertjes, dat gepaard met een ondergaande zon en een glaasje tequilla doet mij volledig beseffen dat ik midden in het prachtige Mexico beland ben, wat een feestje, en wat zijn de mensen hier lief en mooi (al zeg ik dat volgens mij bij iedere trip)! Vanuit San cristobal nog twee uitstapjes gemaakt, een naar een mooie gorge waardoor we met een bootje gevaren zijn en een naar San Juan de Chamula. Een bijzonder interessant uitstapje, dit dorpje is een soort van gedoogd in het hebben van zijn eigen regeles, gewoontes en tradities, zo hebben ze een eigen politie maar vooral ook een eigen geloof. Het meest interessante aldaar is dan ook om daar naar de kerk te gaan. Wat je daar vind is duidelijk anders dan anders, je vind er dennennaalden op de grond (joost mag weten waarom), Sjamanen die er rond lopen, rijen lang Jezus, Maria en vele andere heiligen beelden, duizenden kaarsjes die er gebrand worden, en ja dats tinkt behoorlijk, het plafond is dan ook behoorlijk zwart en ook voor je longen kan het niet heel goed zijn om daar al te veel tijd door te brengen. Vervolgens vind je er mensen die zitten te bidden en te aanbidden, op zich niet heel gek in een kerk, ware het niet dat ze hier cola, fanta en sprite flesjes aanbidden en uitstallen voor zich, daarnaast een kip om te offeren en je feestje is compleet. Rij voor rij worden de kaarsjes aangstoken, de drankjes aanbeden of juist met zwarte magie bezweerd en als laatste de kip geslacht en geofferd. Ongekend fascinerend om te zien, maar ook triest, zo zag ik een familie met een moeder die haar zo'n 2 a 3 jarige dochter in haar armen hield, het meisje duidelijk ziek, al dan niet stervende en dan wil je eigenlijk niks liever dan het meiske oppakken en mee nemen naar een ziekenhuis ipv (met alle respect) die stomme cola en kippen te aanbidden. Ce la vie..... Ook mijn kaarsjes zijn nog op een bijzondere manier door de Sjamaan gezegend dus dat zit wel goed denk ik.
San Cristobal, een dikke aanrader dus, lekker ronddwalen door de vele straatjes, de gezellige cafe's en koffietentjes en heerlijke eten.

Op naar Guatemala nu, later meer over Mexico als ik weer terugkeer naar dit fijne land!!

Hasta luego
Renate

  • 14 Maart 2014 - 08:16

    Kirstin:

    Leuk! Leuk! :-)

  • 18 Maart 2014 - 20:20

    Laura Vv:

    Nicccce!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hoi ik ben Renate de Bie, sinds ruim 6 jaar werkzaam als verloskundige en gek op reizen. Via deze site kunnen jullie een klein stukje met me mee op avontuur. Groetjes Renate

Actief sinds 30 Dec. 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 54394

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 21 Februari 2016

My South-America adventure

28 Februari 2014 - 26 Maart 2014

Somewhere in the Middle (of America)

22 Februari 2013 - 12 Mei 2013

Azie Rondreis

01 April 2011 - 05 September 2011

Mijn Afrika avontuur continued...

25 Januari 2011 - 11 Februari 2011

Mijn Afrika avontuur

Landen bezocht: